Trip naar het moeras - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk en Nellie Vliet - WaarBenJij.nu Trip naar het moeras - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk en Nellie Vliet - WaarBenJij.nu

Trip naar het moeras

Door: Henk en Nellie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Nellie

12 December 2017 | Oeganda, Tororo

We hadden om stip 7:00 uur een afspraak met Kevin om naar het moeras te lopen. Inderdaad Kevin was exact op tijd zoals hij had gezegd. Het was een heerlijke koele ochtend met veel dauw op de grond. We liepen al speurend naar vogels richring het moeras. We zagen al snel een paar hele mooie vogels die soms goed te fotograveren waren en soms weer niet door een verkeerde lichtinval. Nellie probeerde wel dichterbij te sluipen, maar dat lukte niet altijd. Ze heeft wel een foto kunnen maken van nectar etende zwarte vogels met een vuurrode borst en ook nog groen en blauw op zijn rug en kop. Ook heeft ze een foto kunnen maken van een ijsvogel en wel de woodland (grijzig met felblauw en vuurrode snavel). Het was een genot om deze tocht te maken vanwege de vele vogelgeluiden. Het was leuk om te zien dat Odoi (vader van Jacklyne en Slyvia) druk bezig was met het maaien met de handzeis van het gras. Hij brengt samen met zijn zoon Odoi Moses mensen met de boomstamboot naar de overkant. Er waren al wat passagiers aan het wachten en deze wilde graag op de foto. Nellie was voor de wandeling al niet echt lekker en ging na de wandeling even liggen. Henk ging naar het CDHopehome en gesproken met Oboth en leraar Michael. We spraken o.a. over elektriciteit wanneer dit nou eens in Chawolo zou komen, de meningen waren hierover verdeeld en over de bouw van de school. Nellie voelde zich iets beter en we hadden nu de gelegenheid om de verslagen op internet te plaatsen en even chatten met Annika. En natuurlijk Tim even zien. Suzan was er ook en kon Tim even zien, de sneeuw en even babbelen met Annika. Nellie werd steeds misselijker en moest overgeven. Nellie ging weer naar bed en Henk bracht nog een bezoekje bij Shaban. Het werd een heel bezoek waar bij elke leuke opmerking wederzijds geknuffeld werd. Hij mistte duidelijk zijn vader en moeder, in het vorige verslag schreven wij hier al over (zie Ismaël). Henk wilde weg, maar Shaban zei: waarom ga je weg we zitten midden een gesprek". Hij vond het blijkbaar heel gezellig. Henk kwam Kevin tegen die aanbood om voor ons te koken. Hij accepteerde geen nee en kwam om 19:30 uur met porcho en een soort saus van een bepaalde groente (met tomaten, ui en royco kruiden). Het smaakte prima. Tijdens het eten hadden we het nog over het koken en dat koken op gas zo snel klaar was, dan koken op een houtvuurtje. Henk sprak ook nog over koken op electriciteit, maar dat begreep hij helemaal niet omdat hij electrciteit associeert met gevaarlijk.

• 16 December 2017 - 21:01

Christine :

Ik kan niet wachten op de foto's :-). Geen glibberige slangen in het moeras gezien? Nellie alweer opgeknapt?