Wandeling en visite bij de pastor - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk en Nellie Vliet - WaarBenJij.nu Wandeling en visite bij de pastor - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk en Nellie Vliet - WaarBenJij.nu

Wandeling en visite bij de pastor

Door: Henk en Nellie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Nellie

19 December 2017 | Oeganda, Tororo

Vanochtend stond Kevin al even over zevenen op de "stoep". We waren nog niet klaar, want de afspraak was half acht. Kevin had nog niet ontbeten, dus gaven we wat crackers en een mok thee. Vandaag zouden wij naar de rivier lopen. Het was gelukkig niet zo ver, maar onderweg werd de stoet steeds langer, uiteindelijk wel 20 kinderen. We konden helaas niet bij de rivier komen (het leek meer op een sloot), want het was te modderig. Dus liepen wij terug langs het moeras. Vogel spotten was met deze drukte makers niet echt mogelijk. We konden wel mooie foto's maken van de bevolking die het land bewerkte. Uiteindelijk was de stoet verdwenen en hadden we even tijd nog een paar mooie foto's van vogels te kunnen maken (o.a. een ijsvogel). Daarna hadden wij tijd om onze waarbenjij.nu pagina bij te werken en te plaatsen bij Tim en Wilma en de facebookpagina van CDHope. Om twaalf uur hadden wij afgesproken met Kevin. Kevin wilde ons leren Sukuma Wiki en porcho te maken. Het recept is aanvraag verkrijgbaar. Rond half twee zaten we gezellig met elkaar te eten en het smaakte prima. In de middag gingen wij weer verder met het opruimen van de slaapkamer. Alle spullen zijn nu weer teruggeplaatst op de planken in de woonkamer, zodat Wilma weer overzicht heeft hiervan. Om vier uur hadden wij een afspraak met pastor Paul en zijn vrouw Perrepetwa. We konden nu in zijn huis in aanbouw zitten en morgen begonnen ze met de afwerking. Paul vertelde met trots dat één kamer was voor om visite te ontvangen, één voor de huiskamer, slaapkamer voor de ouders, slaapkamer voor de kinderen en een douche. Bij een douche moet je niet denken aan een Nederlandse douche, maar een emmer water over je heen. Paul vertelde dat er nu een actieve jeugdgroep is die groeiende is in aantal. Elke maand komen deze tieners bij elkaar aan de hand een bepaald programma. Deze tieners helpen ook actief mee in de kerk en helpen ook bij de Children Ministry. Wij zagen als voorbeeld dat Mercy vertaalde en Emma uit de bijbel voorlas. Paul was zeer dankbaar voor alle steun uit Nederland en wil graag iedereen groeten en bedanken hiervoor. Hij vertelde dat het leven hier zeer zwaar is, zeker in de tijd wanneer er weinig voedsel is. Door de komst van bezoekers, aandacht en steun voelen de mensen zich echt bemoedigd!We fietsen nog even naar het CDHope home en zien daar coach Emma die zijn voetbal team aan het aanmoedigen is. Om 18.30 lopen we naar de familie Odoi we hebben een afspraak met Jacklyne om daar te kijken hoe de solar lamp het huis verlicht. Haar moeder wilde graag iets zeggen tegen Bert en Gerrie dus nog een boodschap op genomen. Henk moest de vele kinderen die er omheen liepen afleiden zodat Jacklyne en haar moeder Zippora in alle rust konden praten. Dat afleiden is zo gebeurd als je een foto maken komen ze meteen, want iedereen wil zichzelf op de foto zien! In het hutje was het erg donker" je ziet geen hand voor ogen"De lamp verlicht het goed zeker als je de lamp om hoog houd of ophangt .Savonds gebruiken ze de lamp eerst bij het koken en dan binnen. Jacklyne vond dat ze eigenlijk 2 lampen moesten hebben zodat als ze naar de wc gaan in het donker ze ook goed kunnen zien. Ze is nog steeds erg bang nadat haar zusje door een slang gebeten is. Om 20.00 kwam Kevin nog even een hapje Italiaanse pasta eten wat hij erg lekker vond en aten we ananas toe. De koffer met naaispullen geïnspecteerd want van de zomer gaan we weer naailes geven. Nellie sprak al een paar vrouwen hierover en die waren erg enthousiast.