Solarlampen - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk en Nellie Vliet - WaarBenJij.nu Solarlampen - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk en Nellie Vliet - WaarBenJij.nu

Solarlampen

Door: Henk en Nellie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Nellie

18 December 2017 | Oeganda, Tororo

Om kwart voor negen vertrokken wij naar Mercy. We troffen bij Mercy pastor Paul en zijn zoon Emma aan. Mercy zou ons helpen met de laatste foto's van de sponsorkinderen. We gingen eerst even naar Dorethy om een presentjes te brengen van haar sponsor. Dorethy was net water aan het halen uit de put. We hadden een leuk gesprek met haar vader, die vertelde dat zij erg blij waren met de Generation of Hope school. Kleine klassen en ze slaan daar niet, de leraren beschouwen de kinderen als hun eigen kinderen. Nellie en Mercy fietste door voor het maken van de laatste sponsorkinderen. Henk mocht lopend naar huis. Onderweg een leuk gesprek met een leraar van een andere school en wijzigde de naam van Henk in Opindi Henk. Henk en Nellie fietste daarna naar huis en hadden extra PK's door een paar kinderen die ons duwde. Op gegeven moment ging het ineens zwaar, dat kwam doordat er een paar kinderen achterop waren gaan zitten. Ze vroegen nog om "balloni", maar die waren helaas op. In de middag geluisterd naar de liedjes die de kinderen aan het instuderen met kerst. Er waren nu een paar ouderen jongens bij ter versterking van de basstem. Het koor bestaat uit ongeveer 40 kinderen. Tim studeert twee maal per dag de liederen. In de middag hoorden wij van Kevin dat de mensen al naar de hal waren voor de solarlampen. Wij zeiden tegen Kevin het is pas twee uur en de meeting was drie uur. Drie uur kwamen wij daaraan en de hal zat stampvol. Dat zoveel mensen hierop af waren gekomen hadden wij niet kunnen bedenken. Tim en Michael (zorgde voor de vertaling) bespraken niet alleen de solarlamp maar ook het gebruik van het water. De afspraak was dat kleine kinderen geen water mochten tappen, omdat zij de kranen slopen. Dit is nogeens benadrukt, om de kosten van het vervangen van de kraan te verminderen. Aan het einde van de bespreking mocht Henk met Tim de lampen uitleggen aan de mensen. In eerste instantie lachte de mensen door het kleine formaat, maar toen zij het felle licht zagen waren zij toch onder de indruk. De mensen die vooraf ingeschreven hadden kregen een lamp (52). Tim heeft met de rest van de mensen afgesproken om niemand voor te trekken en hun namen te noteren voor de eventuele volgende levering. De mensen waren hier erg blij mee en juichte hiervoor. De mensen die een lamp hadden gekocht voor een bijdrage, waren intens blij en kwamen naar ons toe om te bedanken. In de avond gingen wij met Tim en Wilma en de jongens eten in Green Meadows in Tororo. Het was een gezellig avond met heerlijk eten. We liepen terug naar het guesthouse en waren onder de indruk van de prachtige sterrenhemel.

• 19 December 2017 - 10:11

Ilse:

Ben wel heel benieuwd wat de betekenis is van de naam Opindi?

Gaaf dat de mensen de lampen zo enthousiast ontvingen!

• 19 December 2017 - 18:08

Christine :

Was het de sterrenhemel of weerkaatsten de solarlampen :-) :-) :-) ? Ik miste jullie wel op de foto's op Facebook.