Avontuurlijke tocht langs het moeras - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk en Nellie Vliet - WaarBenJij.nu Avontuurlijke tocht langs het moeras - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk en Nellie Vliet - WaarBenJij.nu

Avontuurlijke tocht langs het moeras

Door: Henk en Nellie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Nellie

16 December 2017 | Oeganda, Tororo

We begonnen op zaterdagmorgen met een avontuurlijke tocht langs het moeras. We dachten rustig met Kevin te lopen en een korte route te nemen via de compound van Odoi en Yacoba. Maar zddra de kinderen ons in gaten hadden, liepen we uiteindelijk met een stuk of 12 kinderen achter ons aan. Tijdens deze tocht zagen wij hele mooie vogels, maar soms lastig om te fotograven vanwege de herrie van de kinderen. Dus af en toe deden met "sst" met onze vinger voor onze mond en met behulp Kevin hielden zij uiteindelijk hun mond. Nellie maakte weer mooie foto's de kinderen waren helemaal verbaasd om de vogel op de foto zo dichtbij te zien. Ze wezen ons ook nog op een vel van een slang die in de boom hing. We zagen ook kinderen zitten bij de rijstvelden. Zij zitten daar de hele dag om de vogels weg te jagen. Er zaten onder een klein afdakje met takjes voor de schaduw. Bij één van de jongetje stonden er kleine speeltjes gemaakt van klei. We liepen daar de kasave en Yam(soort aardappel) door en kwamen bijna aan b ij het andere moeras, dit blijkt een rivier te zijn die uitmondt in een meer en deze sluit aan op de nijl. Bij het andere moeras bij leraar Joy te wonen en wij gingen haar even begroeten. We zagen ook mensen met vissen lopen die zij gevangen in de rivier. Op de weg terug zagen wij ook mannen die stenen aan het maken waren. Zij gebruiken hiervoor mallen die zij vullen met zachte klei en daarna laten zij deze drogen. Het blijkt dag deze hete periode uitermate geschikt is op stenen te maken om goed te laten drogen en daarna te bakken in een soort van oven. Na de tocht even lekker douchen en daarna naar Oboth. Oboth was zelf net weg omdat een lading stenen bij de school geleverd werden. Zijn zoon Dennis fungeerde als tolk. Gezellig gepraat met Goretti, moeder van Oboth en Dennis. Tijdens het gesprek ook gesproken in wat woorjes Jap en nog wat geleerd. Op de terugweg via de scholen en nog tijdje gesproken met Emma onder de boom in de schaduw. In de middag gingen wij naar Children Ministry. Het mooi om ervaren dat jongeren, Julius en leraar Jimmy dit nu leiden in de vakanties. Het begint gezamenlijk en daarna worden drie leeftijdsgroepen gemaakt en hebben allen een aparte bijeenkomst. Nellie zat bij de middelste groep en daar deden zij een stukje drama over het verhaal. De kleinste waren voornamelijk naar een verhaal aan het luisteren en aan het zingen. De tieners behandelen teksten van de bijbel en hierover worden vragen gesteld. Tim en Wilma gebruiken hiervoor een lesmateriaal. Na afloop nog bellen blazen met de kleintjes en die al renden, springen en gillend de bellen achtervolgde.Na het eten zijn wij begonnen met het sorteren van de spullen die hier nog staan. Doordat in het guesthouse school is geweest, was alles in dozen opgeslagen en er was totaal geen overzicht. Tim en Wilma hopen dat straks in een elk klaslokaal een kast kan komen om het materiaal per klas op te slaan en zo makkelijker en meer te gebruiken.

• 19 December 2017 - 18:04

Christine :

Huid van de slang meegenomen voor nieuwe schoenen? :-)